Monday, March 23, 2009

KECERGASAN MENTAL


Majalah Arena Bolasepak, keluaran 1 Mac 2009


Salam sejahtera kepada semua pembaca ABS. Sekali lagi saudara bersama saya dalam Kolum ABS Cergas. Ketika artikel ini ditulis ramai ahli-ahli politik tanah air sama ada yang berkepentingan atau tidak sehingga Pak Husin di kedai kopi mahupun Abg Aili yang sedang membuat persiapan air oren untuk perlawanan Piala Presiden Selangor esok sedang berbicara tentang hal politik terkini di negeri Perak yang mengemparkan warga Malaysia sekeliannya. Mungkin ada yang gembira dan ada yang sugul dengan menyuruti perkembangan tersebut. Hal ini ada kaitan rapatnya dengan tajuk perbincangan kita pada kali ini iaitu KECERGASAN MENTAL. Sekiranya mereka tidak cergas atau kuat mentalnya sudah pasti berhadapan dengan pelbagai masalah yang melibatkan kesihatan mental seperti yang telah ditakrifkan sebagai masalah kesihatan mental oleh The National Institute of Mental Health (NIMH) sebuah badan dibawah Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia, Kerajaan US. Antara masalah itu adalah Anxiety Disorders, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD, ADD), Autism Spectrum Disorders (Pervasive Developmental Disorders) , Bipolar Disorder (Manic-Depressive Illness) , Borderline Personality Disorder, Depression, Eating Disorders, Generalized Anxiety Disorder, Obsessive-Compulsive Disorder (OCD), Panic Disorder, Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD), Schizophrenia dan Social Phobia (Social Anxiety Disorder).

Walaupun kita masih lagi panas dengan berita terbaru ini, saya tidak mahu membawa pembaca melingkari garispanduan kita dengan berkisarkan politik semasa sebaliknya menumpukan kepada sukan bolasepak. Namun, perasaan yang dihadapi oleh MB Nizar dan Exconya serta penyokong mereka adalah mungkin sama dengan perasaan pemain pasukan skuad kebangsaan apabila dikejutkan dengan cara yang aib oleh UAE sebulan yang lalu. Dan natijah sekiranya pemain tidak mempunyai mental yang cergas akan menyebabkan pemain tidak dapat menumpukan focus mereka pada latihan dan perlawanan. Seseorang pemain yang tidak ada daya untuk mengawal perasaan dan emosi juga berhadapan dengan masalah untuk memfokuskan diri dengan latihan mahupun perlawanan. Mereka juga bole menjadi murung dsb.


Menurut banyak ahli psikologi kecergasan mental bermaksud seseorang yang berdaya tahan terhadap emosi, spiritual, mental separa sedar dan sedar. Dalam ertikata lain, kecergasan mental ialah seseorang yang cergas mental dan emosi dalam apa sahaja keadaan gembira, sedih, penah dan sebagainya. Adajuga pemikir mentafsirkan kecergasan mental maksudnya kebolehan berfikir d

an bertindak dengan rasional dan berhemah. Dan seseorang yang cergas mentalnya mampu menyumbang sesuatu untuk mereka yang disekelilingnya.



Persatuan Kesihatan Mental Kanada (CMHA) telah menyediakan 11 tip untuk meningkatkan kecergasan mental. Dan ianya sangat baik untuk dilakukan oleh pemain samaada sebelum latihan atau selepas latihan.

1.Daydream –Pejamkan mata dan fikir atau berimaginasi mengenai lokasi yang indah dan cantik yang diimpikan. Atau berfikir anda berada di puncak gunung, berehat di tepi pantai, atau berfikir yang anda sedang berada di dalam sebuah bilik yang paling anda suka melalui pengalaman saudara sebelumnya.

2.Mengingati detik lampau- Cara ini membolehkan seseorang untuk mengingati masa atau saat indah yang telah dilalui seperti mengingati saat pertama kali memenangi hadiah pemain termain perlawanan akhit piala FA sebagai contoh.

3. Belajar bagaimana untuk menangani pemikiran negatif- Pemikiran yang negetif boleh membantutkan seseorang pemain untuk menjadi cergas mental. Jadi, pengkaji mengalakkan seseorang yang melalui perasaan negetif ini untuk belajar menyekat pemikiran tersebut. Sebagai contoh anda asyik memikirkan tentang sepakan penalty yang tidak dapat anda jaringkan pada perlawanan akhir semalam membuatkan anda terganggu.

4. Buat satu kerja dalam satu masa- Seseorang harus focus dalam apa yang dilakukan. Melakukan sebarang kerja yang lebih daripada 1 dalam satu masa bole mengganggu proses pemikiran yang rasional. Justeru, ada potensi kualiti kerja boleh berkurangan.

5. Bersenam – Seseorang yang bersenam mampu untuk meredakan depresi and meningkatkan daya psikologi. Selain itu, bersenam juga boleh mengurangkan keresahan dan sebgainya.

6. Menghargai hobi – Dengan melakukan sesuatu perkara yang digemari dan mahu dilakukan boleh membuatkan seseorang gembira. Maka, melakukan hobi adalah sangat digalakkan dan mampu mengimbangi kehidupan seharian yang menekan saban hari.

7. Menetapkan matlamat hidup – Matlamat tidak harus terlalu tinggi. Sebagai contoh mungkin anda tidak perlu untuk menetapkan pasukan bolasepak Negara akan berjaya memenangi Piala Dunia. Cukup sekadar menyertai atau layak ke peringkat akhir Piala Dunia.

8. Menulis diari tentang tekanan yang dihadapi – Meluahkan perasaan selepas seharian bekerja adalah digalakkan. Antara caranya dengan menulis jurnal atau diari. Selain itu, CMHA juga menggalakkan agar seseorang yang berhadapan dengan tekanan untuk bercakap dengan dinding sebagai meluahkan rasa tekanan tersebut.

9. Berkongsi perkara lucu – CMHA juga menggalakkan agar masyarakat berkongsi cerita lucu bersama rakan, jiran atau keluarga. Bergelak ketawa dikatakan mampu untuk menghilangkan tekanan emosi dan mental.

10. Sukarelawan – dengan menyertai sukarelawan membolehkan seseorang meluangkan masa lapang untuk berbakti kepada masyarakat. Oleh yang demikian, menurut CMHA dengan menyertai sukarelawan menyebabkan masa diisi dengan efektif. Lantaran itu, masa lapang yang membolehkan seseorang terlalu berfikir mengenai tekanan yang dihadapinya diisi dengan aktiviti lain.

11. Memanjakan diri – Sekali sekala digalakkan seseorang memanjakan dirinya seperti memasak makanan sendiri atau pergi ke spa merehatkan badan dsb.


Kepada jurulatih atau pemain meningkatkan kecergasan mental adalah sama penting seperti kecergasan fizikal. Ini dapat saya buktikan dengan mengajak pembaca kembali ke tahun 1998 sewaktu Sukan Komenwel diadakan di Kuala Lumpur. Ketika itu saya menjadi sukarelawan dalam melancarkan temasya tersebut. Pencapaian 10 emas, 14 perak, 12 gangsa di belakang juara keseluruhan Australia (80 emas, 61 perak, 58 gangsa) tidak dapat saya lupakan. Dan kemenangan pingat emas oleh peserta lumba jalan kaki G Saravanan yang memintas peserta Australia pada lebih kurang 200-400 kegarisan penamat kerana beliau telah pengsan. Sample darah telah diambil untuk diujikaji. Sebuah universiti di Australia dengan kerjasama badan sukan Negara tersebut mendapati bahawa peserta ini telah lama kehabisan tenaga. Sepanjang 800-1000 meter peserta itu hanya menggunakan kekuatan mentalnya untuk menghabiskan acara tersebut. Namun begitu, fisiologi badan sudah tidak ada sumber tenaga lain dan beliau pengsan.


Justeru, contoh ini sebenarnya memberikan gambaran bahawa kekuatan mental mampu mengalahkan kekuatan fizikal. Oleh yang demikian, kepada pemain-pemain yang akan menghadapi perlawanan untuk segala peringkat PASTIKAN MENTAL ANDA CERGAS DAN KUAT.



SESI SOAL JAWAB

SOALAN 1

“Saya berumur 19 tahun dan sebelum ini pernah bermain dengan pasukan Bawah 19 tahun negeri. Sekarang saya hanya bermain untuk pasukan kelab liga bawahan sahaja. Saya menyedari bahawa saya mempunyai bakat dan potensi. Tetapi, saya ada masalah bila waktu perlawanan penting saya hilang focus dan tidak dapat menunjukkan prestasi sebenar. Jadi, apa yang perlu dilakukan?” (Din, Ipoh)


JAWAPAN

Saudara Din, sebenarnya bukan saudara seorang sahaja yang menghadapi masalah tersebut. Malahan ramai atlit mempunyai masalah tersebut. Yang membezakan yang akan berjaya melauinya atau tidak ialah bagaimana seseorang itu menangani masalah tersebut.

Saya mencadangkan agar saudara untuk bersendirian seketika sebelum perlawanan bermula. Kemudian tenangkan fikiran dan beri focus tentang perlawanan. Selain itu, saudara juga boleh menggunakan mana-mana 11 tips yang dirasakan sesuai. Sebagai tambahan, saudara juga boleh berjumpa mana-mana pakar motivasi untuk mendapat rangsangan yang lebih lanjut.


No comments:

Post a Comment