Wednesday, July 22, 2009

LATIHAN KECERGASAN SECARA AM


Salam bahagia kepada semua pembaca ABS yang tidak putus-putus menyokong majalah bolasepak berbahasa ibunda yang utama di Malaysia. Terima kasih juga kepada Dato’ Haji Hussamuddin Haji Yaacob dan keluarga Karangkraf yang berjaya mempertahankan majalah yang menjadi sumber rujukan kepada sekelian pe
minat bolasepak negara. Disaat-saat negarawan dan ahli-ahli pemerintah yang gah kononnya memartabatkan bangsa tetapi sedang sibuk memperjuangkan penolakan bahasa ibunda ini, pihak Karangkraf dengan sepenuh tanggungjawab masih konsisten menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengatarnya.

Kebanyakan negara-negara kuasa besar baik dari segi ekonomi dan kekuatan pertahanan adalah dikalangan negara yang mengetepikan bahasa asing dan memartabatkan bahasa ibunda masing-masing. Hal ini dapat saya buktikan seperti apa yang berlaku di Eropah suatu ketika dahulu yang pernah dijajah oleh Empayar Rom dengan bahasa Latinnya selama lebih 1000 tahun telah menjadi hebat dan lebih gagah apabila merdeka dan menaikkan bahasa ibunda masing-masing sebagai bahasa ilmu dan perantaraan. Selain itu, Jepun dan Korea juga menjadi lebih maju dan makmur apabila mereka membuang bahasa Cina dan memartabatkan bahasa kebangsaan masing-masing. Dan saya agak keliru dengan keputusan politikus yang memperjuangkan bahasa penjajah untuk diajar Sains dan Matematik kepada anak-anak kita. Dan apakah Jepun atau Jerman itu maju dengan Bahasa Inggeris?

Seorang sahabat saya, En. Mitsiko Kunejiwa berasal dari Nagashima pernah tinggal di Malaysia untuk beberapa bulan sebagai latihan praktikalnya. Dan saya memerlukan hampir separuh masa beliau di Malaysia untuk berbincang dan berbual denganny

a dalam Bahasa Inggeris. Jika tidak, kami berbicara dengan menggunakan bahasa isyarat selain beberapa perkataan Inggeris yang beliau tahu. Dan untuk pengetahuan semua beliau merupakan pakar biologi otot yang sedang dalam latihan amali untuk program PhDnya.

Dan seperti biasa, sebelum kita mendalami tentang topik kali ini, saya ingin meluahkan rasa kesesalan saya terhadap badan induk sukan bolasepak ini dengan keputusan-keputusan yang kurang bijak dan berat sebelah. Dan peristiwa menyayatkan hati sanubari peminat bolasepak tempatan yang terbaru adalah hukuman terhadap pasukan Kelantan disebabkan kekecohan yang berlaku di Kota Bahru tempohari. Antara natijah daripada kebejatan tersebut adalah pasukan Kelantan dikenakan denda RM 90000 beserta denda tidak boleh menggunakan stadium di Kota Bahru sebagai padang tuan rumah sehingga akhir tahun, sebaliknya pasukan tersebut terpaksa menggunakan Stadium Nasional sebagai padang tuan rumah.

Mungkin hukuman itu dianggap setimpal oleh si penjatuh hukuman.Atau seperti perkiraan saya sebelum ini dengan persepsi badan induk sukan bolasepak ini hanya bijak dengan keputusan menghukum sahaja tetapi agak dungu dalam mentadbir peningkatan mutu bolasepak negara. Hal ini dapat dibuktikan dengan kedudukan ‘ranking’ Malaysia semakin hari semakin meningkat jumlah nombornya. “Atau apakah memang itu yang dikehendaki ahli-ahlinya yang punya lagak hebat tetapi haprak??”menurut Pak Mat pengunjung setia Kedai Mee Bandung Hashim, Pekan Semerah.

Para pembaca yang dimuliakan, pada keluaran-keluaran sebelum ini saya telah membicarakan mengenai pelbagai perkara mengenai kecergasan dalam bolasepak. Oleh yang demikian, dalam keluaran ini saya akan menyoroti mengenai latihan kecergasan pula.

Latihan kecergasan adalah sangat penting dalam menentukan kekuatan dan kecergasan serta konsistensi seseorang pemain itu dinilai. Pemain yang mempunyai kecergasan ditahap baik akan mampu bertahan sehingga diminit-minit terakhir perlawanan. Sebaliknya, pemain yang tidak cergas dapat dilihat melalui liuk lengok kebiasaannya pada separuh masa kedua sehingga ke akhir.

WAKTU SESUAI UNTUK LATIHAN KECERGASAN

Ramai pengkaji serta saintis sukan berpendapat bahawa tiada masa yang spesifik untuk melakukan latihan kecergasan. Namun begitu, sebelum melakukan sesuatu latihan, jurulatih haruslah melihat akan objektif sesi latihan pada sesuatu masa.

  1. Waktu pagi

Waktu ini sangat sesuai untuk latihan kecergasan berkaitan ‘endurance’. Hormon cortisol didapati lebih banyak pada waktu pagi dan ianya adalah masa yng sesuai untuk menurunkan berat badan dengan melakukan aktiviti ‘endurance’ seperti ‘jongging’ dalam durasi yang panjang.

  1. Waktu petang

Waktu ini sangat sesuai bagi latihan kecergasan untuk tujuan pembentukan otot. Pada kebiasaannya, latihan ini di adakan di gymnasium. Hal tersebut kerana waktu petang hormon testosterone (dominant kelakian) adalah lebih banyak berbanding waktu pagi. Justeru, kehadiran hormon ini membantu meningkatkan jumlah serat di dalam otot.

LOKASI SESUAI UNTUK MELAKUKAN LATIHAN KECERGASAN

Pelbagai lokasi yang ada di sekeliling boleh dijadikan tempat latihan kecergasan. Walaubagaimanapun, setiap tempat itu ada objektifnya serta larangannya.

  1. Gimnasium

Gimnasium adalah tempat dimana disediakan peralatan-peralatan angkat berat. Ia digunakan oleh pemain untuk tujuan meningkatkan tahap kekuatan otot serta kelajuan ‘speed’. Tempat ini adalah sangat penting untuk menentukan seseorang pemain itu mudah cedera atau tidak. Pemain yang rajin melakukan latihan kecergasan di gimnasium lebih kurang risikonya untuk mendapat kecederaan.

Namun begitu, pemain tidak digalakkan melakukan latihan bebanan sehari sebelum perlawanan atau pada hari perlawanan.

(gambar di dalam gymnasium)

  1. Padang

Latihan di padang pula adalah menjadi tempat yang sangat popular untuk melakukan latihan kecergasan. Pelbagai program boleh diadakan di padang. Antaranya seperti latihan larian jarak jauh untuk ‘endurance’ serta ‘speed’. Selain itu, latihan dipadang dikatakan lebih mudah untuk dilaksanakan oleh kebanyakan jurulatih. Suatu masa dahulu, ramai jurulatih mengadakan latihan hanya dipadang. Dan pada pendapat saya, adalah sangat penting bagi pemain merasakan lokasi serta tempat yang berbeda supaya tidak wujud perasaan bosan.

(gambar latihan larian di padang)

  1. Trek

Latihan di trek juga perlu untuk dilakukan untuk meningkatkan daya ketahanan atau larian. Kebanyakan latihan di sini diadakan untuk tujuan latihan ala-olahraga seperti teknik larian dan sebagainya. Di trek juga boleh diadakan ujian kecergasan seperti ‘bleep test’, ‘cooper test’ dan sebagainya.

(gambar latihan larian di trek)

  1. Taman tasik

Latihan di tasik boleh meningkatkan motivasi pemain. Hal ini keranan keadaannya yang lebih tenang berbanding di padang bolasepak. Selain itu, pemain juga boleh melalui liku-liku sepert bukit-bukit dimana dengan larian melalui susur jalan tersebut dapat membantu meningkatkan keupayaan kecergasan otot seluruh badan dan sebagainya.

(gambar latihan larian di taman)

  1. Kolam renang

Latihan di kolam renang boleh dilakukan untuk tujuan kecergasan kekuatan kerana ‘resistance’ yang lebih tinggi daripada luar kolam. Selain itu, kolam renang juga boleh dijadikan tempat untuk mengurangkan tekanan fizikal badan. Kebiasaannya, badan boleh di rejuvinasi atau mengurangkan stress fizikal apabila melakukan beberapa latihan ringan di dalam kolam renang.

(gambar latihan larian di kolam renang)

No comments:

Post a Comment